Utvärdering av passen

Eiro:

Jag jobba från hela början med massavis av halvhalter, övergångar och lösgörande arbete. Han var stel, inte sammarbetsvillig och tog inte skänklarna. Tänkte att det nu var mycket jobb framför mig.

När han är så krånglig när vi bara värmer upp i trav så visste jag att det skulle bli dragkamp mellan oss. Alltså att han drar iväg ifrån mig och är riktigt stark. Och så var det! Han hängde dock inte på hacket som förut, mycket bättre.
(Och såret i munnen har nu börja läka, Eiro har fått ett nytt bett, ett tredelat med fasta ringar. Det kan nog funka bättre ifall det var ringarna han har fastnat och fått sår utav.

Han vart mer sammarbetsvillig i slutet, lyssna bättre, blev lägre i formen och sakta ner tempot rejält. En häst som tröttnar på sitt racande och börja inse att det kanske är bättre att lyssna på sin ryttare? haha. Efter allt kämpande med denna starka häst så tror jag Eiro tänker rätt? ;) Nöjd över hästen tillslut iallafall.




Wheera:

Blev ingen uteritt p.g.a dålig underlag och isbana..

Jag började från hela början bli vän med Wheera. Lungnade henne från att slita sig och få panik vid uppbindningen, gick kanon! Borsta, rykta och skötte om henne på ett lugnande sätt som gjorde henne bekväm i situationen.

Jag tog på mig sporrar och hade tidigare läst lite extra i hennes hanteringbok från förra ägare. Massa bra tips som jag nu tar del av för att få det bästa resultatet i hantering och ridning.

Det blev extra långa läder så jag knappt nudda med sporren då hon helst stannar upp och ignorerar skänkeln helt. Så därför pressa jag mer med vaderna och hon gick som en klippa. Blev så j*vla glad att jag äntligen lyckades. Fick bra grundtempo i traven, fick fram henne i en jobbad-skritt och ett racevarv i galopp. Känns hur bra som helst. Dock blev hon lite småskinkig i slutet men det löste sig tillslut. Nu kan jag verkligen se fram emot att jobba vidare med denna ponny :D


Kommer ett inlägg med bilder på Eiro under kvällen, håll utkik där med :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0